Bezkľúčové krádeže sú na vzostupe – aj nové autá sa dajú ľahko prelomiť

Aj napriek neustálemu vývoju a uisťovaniu výrobcov o tom, že bezpečnosť keyless systémov sa zlepšuje, je stále oveľa jednoduchšie prelomiť bezkľúčový systém zabezpečenia v porovnaní so systémom využívajúcim fyzický kľúč. Aktuálna štúdia ADAC vykonaná na viac ako 500 autách dokazuje, že nové auto bez doplnkového zabezpečenia zlodejom jednoducho neodolá.

Známa organizácia ADAC (Všeobecný nemecký autoklub) opäť podrobila 500 nových vozidiel testu odolnosti proti elektronickej krádeži prelomením systému bezkľúčového vstupu. Komplexným testom úspešne prešlo len 5% testovaných vozidiel a to aj napriek tomu, že táto technológia už vonkoncom nie je novinkou. Oficiálne vyjadrenia automobiliek už niekoľko rokov motoristov uisťujú, že nové a prepracované keyless systémy už nie je možné zneužiť. Ako dokazujú nové zistenia, pravda je úplne iná a len skutočný zlomok výrobcov urobil potrebné kroky pre zabezpečenie systému proti zneužitiu.

Ako dochádza k prelomeniu zabezpečenia?

Komfort riešenia bezkľúčového vstupu a štartu spočíva v automatickom rozpoznaní vodiča na základe kódu vysielaného keyless príveskom. Tento kód je zaznamenaný niektorou z antén vozidla a po stlačení tlačidla na kľučke je možné vozidlo odomknúť. Rovnako komfortné ako pre majiteľa, je však odomknutie vozidla aj pre samotného páchateľa. Zariadenie na tzv. „predĺženie“ kódu pozostávajúce z dvoch jednotiek je možné podľa návodov dostupných na internete poskladať z bežne dostupných súčiastok za pár stoviek.

Zlodejom potom stačí sledovať vodiča po vystúpení z vozidla a po jeho vzdialení načítať kód z kľúča, na čo stačí pár chvíľ chôdze v jeho blízkosti. Druhý z dvojice páchateľov načítaný a predĺžený signál kľúča odvysiela v blízkosti vozidla, komfortne otvorí a naštartuje. Naštartované vozidlo síce po skončení vysielania napíše chybu „chýbajúci kľúč“ avšak až do vypnutia motora bude plne pojazdné. Páchateľ tak môže teoreticky vozidlo odviezť kamkoľvek, iba s podmienkou, že počas tankovania nevypne motor.

 

Krádež s dvojitým rizikom
Okrem samotnej krádeže nového vozidla, ktorá je jasným a azda najbolestivejším následkom, môže mať krádež pomocou keyless systému aj iné nepríjemné dopady. Bežnou taktikou zlodejov zameriavajúcich sa na krádeže vozidiel je tzv. vychladnutie auta. V tomto scenári páchateľ čerstvo a pohodlne ukradnuté auto neodvezie priamo na druhú stranu krajiny, prípadne do dielne na porcovačku. Naopak, vozidlo odvezie len pár blokov od pôvodného miesta a nechá ho nenápadne zaparkované napríklad pred obchodným centrom. Dôvodom tejto taktiky je fakt, že čoraz viac majiteľov chráni svoje vozidlá lokalizačnými zariadeniami, ktoré by v prípade krádeže doviedli políciu priamo do páchateľovho brloha. Takto odstavené vozidlo je častokrát nájdené krátko po krádeži a vďaka keyless systému nenesie akékoľvek známky po odcudzení. Tento šťastný koniec sa však môže rýchlo zmeniť na nočnú moru v prípade, ak ste krádež nahlásili a poisťovňa začala s potrebnými úkonmi. Ako majiteľ vozidla bez poškodení, ktoré sa našlo len kúsok od pôvodného parkovacieho miesta, budete obvinenie zo zamýšľaného poistného podvodu vyvracať len veľmi ťažko.

Ako sa snažia výrobcovia zabrániť zneužitiu

Výrobcovia vozidiel samozrejme o možnostiach zneužitia systémov Keyless dobre vedia. Drvivá väčšina sa však uspokojila s doplnením pohybového snímača, ktorý vypne vysielanie kľúča krátko po tom, čo sa prestane pohybovať. Toto riešenie síce zabraňuje predĺženiu signálu s kľúča visiaceho za vašimi dvermi ako v známych videách, avšak vôbec nefunguje proti krádeži „v pohybe“. Pritom najmä v mestách s preplnenými uličkami či mestskou dopravou nie je problém kráčať nerušene v blízkosti majiteľa vozidla pár desiatok sekúnd. Oveľa bezpečnejším spôsobom zabezpečenia bezkľúčového systému je technológia UWB teda ultraširokopásmovej komunikácie. UWB bezkľúčový prívesok vysiela signál ktorého predĺženie je okamžite rozpoznané vozidlom, ktoré na predĺžený signál jednoducho prestane reagovať. Práve vozidlá s touto technológiou sú jediné, ktoré v teste ADAC úspešne prešli. Technológiu aktuálne využíva len minimum automobiliek a len pri vybraných modeloch svojich vozidiel.

 

Ako môžem ochrániť svoje vozidlo?

Ak vaše vozidlo technológiu UWB nemá, nezúfajte pretože aj pre vás existuje riešenie. Pokročilé zabezpečenie Pandora alarm totiž dokáže túto a mnohé ďalšie bezpečnostné technológie doplniť aj vášmu vozidlu. Šifrovaná širokopásmová komunikácia, dokonalý prehľad o stave a polohe vozidla 24/7 v aplikácii vášho smartfónu, možnosť neustáleho stráženia vášho vozidla servermi Pandora. Tieto a mnohé ďalšie funkcie sú zárukou, že vaše vozidlo ostane vaše za každých podmienok. Vďaka ovládaniu komfortným a minimalistickým autorizačným príveskom navyše nie je nutné vzdávať sa komfortu moderného vozidla inštaláciou mechanického zabezpečenia.

V prípade, že vás zabezpečenie bezkľúčového vstupu Pandora zaujalo, vyplňte formulár nezáväzného dopytu a naši kolegovia vás budú čoskoro kontaktovať.

Zdielať článok!

    Mám záujem o:
    Zabezpečenie vozidlaZabezpečenie a diaľkový štart

    Doplňujúce informácie:
    Prevodovka: manuálautomat
    Štartovanie vozidla: kľúčomštart. tlačítkom
    Mám záujem o financovanie na splátky cez Quatro
    Porovnávač